- Undervisa matematik utifrån problemlösning
- Undervisa matematik utifrån förmågorna
- Bedömning för lärande och undervisning i matematik
Jag hade väldigt höga förväntningar på matematiklyftet eftersom jag hört mycket gott om det och har positiva erfarenheter av upplägget där man integrerar det professionella lärandet i den dagliga verksamheten. Hittills är jag nöjd. Det är ett krux att komma in tankarna att det är min egna undervisning som jag ska granska och utveckla och inte bedöma elevernas förmågor. Att på detta strukturerade sätt få hjälp i denna utveckling gläder mig mycket. Alla lärare strävar hela tiden efter att bli bättre och man blir bättre genom att praktisera men man får betydligt större fart i sin utveckling om det sker strukturerat på detta sätt. Jag har tvingats in i ett ännu mer reflekterande arbetssätt än tidigare och löftet jag gav i inlägget LÅ1314 om att avsluta varje dag med 15 minuters reflektion har fått draghjälp. Reflektionen sker inte alltid i slutet av dagen men det blir av! Arbetssättet med att skriva annoteringar under lektionerna har jag även använt i andra ämnen och det ger resultat. Jag vill påstå att jag efter fyra veckors matematiklyft redan har blivit mer professionell.
Avslutningsvis vill jag dela med mig av två av de uppgifter som jag konstruerat inom lyftet och som jag genomfört med stor framgång: Zombietroopers - The Guilds och Zombietroopers - The Event
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar